دوربین مدار بسته حرارتی

دوربین های مدار بسته حرارتی نوعی از دوربین های مدار بسته می باشند که با توجه به شکل حرارتی محیط تصاویر خود را می سازند، برخلاف سایر دوربین ها که بر اساس نور این کار را انجام می دهند. تصاویر تولید شده توسط این دوربین ها را به عنوان ترموگرام یا گرمانگار می شناسند و تجزیه و تحلیل آن ها از طریق فرایندی به نام ترموگرافی انجام می شود. در ادامه به صورت مفصل به بررسی دوربین مدار بسته حرارتی و تمامی موارد مهم مرتبط با آن می پردازیم.

دوربین مدار بسته حرارتی یا گرمایی چیست؟

دوربین مدار بسته حرارتی یا گرمایی چیست؟

دوربین مدار بسته حرارتی یا گرمایی نوعی از دوربین های مدار بسته می باشد که از شکل حرارتی محیط به جای استفاده از نور در شکل گیری تصویر استفاده می کند. این دوربین ها ساختاری مشابه دوربین های مدار بسته عادی دارند، با این تفاوت که پرتوها گرمایی اجسام را با استفاده از یک لنز به روی یک چیپ تصویر گرمایی متمرکز می کنند. 
حسگر این نوع دوربین ها به جای این که به روی نور حساس باشند، به پرتوهای گرمایی حساس هستند. بدین صورت که ولتاژ با توجه به مقدار دریافت حرارت ایجاد می شود به سیگنال های آنالوگ تبدیل می شود و در نهایت قابل مشاهده روی نمایشگر هستند.

دوربین مدار بسته حرارتی چگونه کار می کند؟

عملکرد دوربین های مدار بسته حرارتی بدین صورت است که از طریق یک لنز، پرتوهای گرمایی منتشر شده از اجسام را به روی چیپ تصویر گرمایی در دوربین متمرکز می کنند. در چیپ تصویر این دوربین ها از دیودهای حساس به پرتوهای گرمایی به جای دیودهای حساس به نور استفاده شده است، که پس از برخورد پرتوهای گرما به این دیودها، با توجه به شدت آن مقداری از ولتاژ ایجاد می شود. در نهایت این ولتاژ به اطلاعات دیجیتال یا سیگنال های آنالوگ تبدیل می شوند و از این طریق می توان آن ها را به روی یک نمایشگر مشاهده کرد.

در ابتدا شاید کمی گیج کننده به نظر برسد اما درک آن ها پس از آشنایی با عملکردشان ساده خواهد شد. تمامی ابزار و وسایل اطراف ما از جمله بدن، کامپیوتر و حتی یخ ها، به نوعی از خود مادون قرمز ساطع می کنند. این نور به صورت گرما است اما از آن جایی که چشم انسان برای دیدن آن سازگار نیست، قابل مشاهده نیز نمی باشند.

دوربین های مدار بسته حرارتی تصاویری از پرتوهای مادون قرمز که از اجسام بازتاب می شوند را دریافت کرده، هر قسمت که حرارت بیشتر باشد قرمز و هر قسمت که کمتر باشد آبی است. قسمت های دیگر که حرارت آن ها متوسط هستند را با رنگ های زرد و نارنجی در تصاویر نشان می دهند.

انواع دوربین مدار بسته حرارتی

انواع دوربین مدار بسته حرارتی

دوربین های مدار بسته حرارتی متناسب با نوع کاربردی که دارند به انواع مختلفی تقسیم می شوند که در ادامه به معرفی دو نمونه از آن ها می پردازیم:

دوربین های گرمایی آتش یاب

استفاده از این دوربین ها در محیط های طبیعی جهت پیدا کردن حریق بسیار کاربردی است. به عنوان مثال در دود و غبار پیدا کردن افراد به سادگی انجام می شود.

دوربین های گرمایی امنیتی

در مناطقی که نور کمی وجود داشته باشد قدرت دید نیز کاهش می یابد، از این رو دزدان به راحتی می توانند جولان دهند. استفاده از این دوربین ها در مناطق کم نور جهت افزایش امنیت بسیار کاربردی است.

تفاوت دوربین مدار بسته حرارتی با مپ هیت ها

تفاوت دوربین مدار بسته حرارتی با مپ هیت ها

دوربین های مدار بسته حرارتی با مپ هیت ها دو موضوع کاملا جدا از هم می باشند. مپ هیت تکنولوژی‌ای می باشد که در دوربین های مدار بسته حرارتی نیز به کار می روند و کاربرد آن ها جهت کشف مسیر حرکتی و رفتاری افراد در طول زمان است. این در حالی است که دوربین های مدار بسته حرارتی مانند سایر دوربین های مدار بسته عمل کرده با این تفاوت که تصاویر را بر اساس حرارت ساطع شده از جسم یا فرد نشان می دهند.

به عنوان مثال یک دوربین مدار بسته گرمایی نشان دهنده اجسام و موجودات زنده در یک محیط می باشد. در حالی که قابلیت مپ هیت نشان دهنده یک آمار از تجمع افراد و اجسام در بازه زمانی مشخص است.

کاربرد دوربین مدار بسته حرارتی

در واقع می توان گفت عمده کاربری این دوربین ها در محل هایی با حساسیت امنیتی بالا می باشند. دوربین های مدار بسته حرارتی به کاربران این امکان را می دهند تا بتوانند اطلاعات حرارتی اطراف خود را به دست بیاورند، که این اطلاعات نقش بسیار مهمی در افزایش امنیت دارند. علاوه بر آن از این دوربین ها می توان جهت کنترل فرایند و تشخیص بهتر و دقیق تر عیب در مواردی که برای تشخیص سریع مشکلات احتمالی بهداشت و ایمنی از تصویر حرارتی به کار می رود، استفاده کرد.

از آن جایی که برخی از جرم های جنایی در فضاهای تاریک و هنگام شب رخ می دهند، وجود دوربین های مدار بسته حرارتی در یک مکان می توانند مانع از وقوع جرم شده و یا به پیدا کردن مجرم کمک کنند. این دوربین ها مکمل خوبی برای سیستم های نظارتی فعالیت های پلیسی جنایی نیز می باشند. تعقیب و جستجوی مظنونین، مشاهده حیوانات وحشی، کنترل آشوب و شورش و به صورت کلی کنترل محیط و ... از کاربردهای دوربین های مدار بسته حرارتی به حساب می آیند.

از آن جایی که از طریق اینترنت می توان به تصاویر این دوربین ها دسترسی داشت، در بسیاری از موارد صرف داشتن دوربین های نظارت تصویری در یک مکان جهت خنثی کردن دزدی سارقان کافی است. از سایر کاربردهای دوربین های مدار بسته حرارتی می توان به استفاده از آن ها در صنایع، زیست محیطی و موضوعات پزشکی نام برد.

ویژگی منحصر به فرد دوربین مدار بسته حرارتی نسبت به سایر دوربین ها

از ویژگی های منحصر به فرد دوربین های مدار بسته حرارتی که در واقع از مزایای آن ها نیز به حساب می آیند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قابلیت شناسایی انواع خطرات در مکان هایی با نور بسیار کم
  • توانایی تشخیص موجودات زنده و خودروها تا برد بسیار بالا
  • امکان تشخیص و مکان یابی موجودات زنده و خودروها در شرایط جوی نامساعد
  • ارائه تصاویر شفاف تر و دقیق تر به نسبت سایر دوربین های مدار بسته
  • دسترسی به اطلاعات حرارتی محیط به وسیله این نوع دوربین های مدار بسته که کاربردهای بسیار مهمی دارند.
  • کاهش هزینه های احتمالی بر اثر خرابی ماشین آلات در صنایع و دستگاه ها
  • پیشگیری از وقوع رخدادهای مخرب، کمک به مدیریت درست پیش از وقوع حوادث در صنایع و کاربردهای زیست محیطی

معرفی یک دوربین مدار بسته حرارتی

معرفی یک دوربین مدار بسته حرارتی

دوربین مدار بسته حرارتی هایک ویژن مدل DS-2TD2235D-25/50 یکی از این مدل دوربین ها می باشد. این محصول مجهز به سیستم آلارم حساس به دما، سیستم تشخیص آتش، مادون قرمز IR تا 120 متر، تکنولوژی Drakfighte و ... است. علاوه بر موارد ذکر شده این دوربین از تکنولوژی های عبور از خط Line Crossing و تشخیص چهره نیز پشتیبانی می کند.

سخن پایانی

در این مطلب دوربین مدار بسته حرارتی را معرفی کردیم و به بررسی روش کار کردن آن ها، ویژگی هایی که دارند، کاربرد آن ها و سایر موارد مهم در رابطه با آن ها پرداختیم. امیدواریم با مطالعه این مقاله اطلاعات کافی در رابطه با دوربین های مدار بسته گرمایی به دست آورید.

همچنین بخوانید
تکنولوژی عبور از خط تعیین شده در انواع دوربین مداربسته که با عبارت Line Crossing هم شناخته شده است، به تردد افراد یا سوژه های مختلف در مکان مورد نظر نظارت می کند و تمام رفت و آمدها را تحت کنترل قرار می دهد. بدین ترتیب محدوده مورد نظر کنترل شده و احتمال سرقت و دزدی نیز کاهش پیدا می کند.
اگر برای اولین بار است که قصد خرید دوربین مدار بسته از برند داهوا را دارید، احتمالا برای انتخاب مدل مناسب کسب و کارتان، فرآیندی دشوار و وقت گیر پیش رو خواهید داشت. برای انتخاب یک دوربین مدار بسته، از طرفی باید محیط کسب و کارتان را بررسی کنید و از طرفی دیگر مقدار بودجه ای که در اختیار دارید را محاسبه کنید. یکی دیگر از موارد مهم این است که ویژگی ها و عملکرد دوربین را طبق نیاز هایتان شناسایی کنید. پس از بررسی تمام موارد و مشخص کردن انتخاب نهایی، می توانید برای خرید اقدام کنید.در ادامه به بررسی تک ت
دوربین مداربسته حرارتی یکی از بهترین گزینه هایی است که می تواند در محیط های شدیدا تاریک مورد استفاده قرار گرفته و در شرایط سخت محیطی تصاویر مورد نظرتان را ضبط کند. این دستگاه مجهز به قابلیت تشخیص برد طولانی است و می تواند میزان دما را اندازه بگیرد. در این میان آشنایی با اصلی ترین ویژگی دوربین مداربسته حرارتی و بررسی کاربرد این محصول بسیار مهم است و به انتخاب بهتر شما کمک می کند.
آشنایی با علت روشن نشدن دوربین مدار بسته می تواند باعث رفع مشکلات احتمالی و تست سلامت دستگاه شود. در این صورت دوربین می تواند به راحتی تصاویر مورد نظر را ضبط کرده و آن ها را با کیفیتی بالا به نمایش بگذارد. در این مطلب از آی تی اهورا ضمن بررسی علت خاموش و روشن شدن دوربین مدار بسته به شما کمک می کنیم تا با انجام تست فنی از سلامت دستگاه و تجهیزات مربوط به آن مطمئن شوید.
ثبت دیدگاه
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
ثبت امتیاز :
captcha