دوربین مدار بسته کنترل از راه دور

افراد پس از نصب سیستم های دزدگیر و دوربین مدار بسته، انتظار دارند که در هر زمان و مکانی بتوانند تصاویر و فیلم های مورد نظر خود را مشاهده نمایند و بر آن محیط نظارت کامل داشته باشند. دوربین مدار بسته کنترل از راه دور این امکان را به خوبی در اختیار کاربران قرار می دهند و در صورت برخورد با مشکلی می توان از طریق آن ها وقایع را دنبال کرده و به موقع اقدام نمود. در این مقاله قصد داریم دوربین های مدار بسته کنترل از راه دور را به صورت مفصل مورد بررسی قرار دهیم.

دوربین مدار بسته کنترل از راه دور چگونه کار می کند؟

دوربین مدار بسته کنترل از راه دور چگونه کار می کند؟

دوربین های مدار بسته کنترل از راه دور پس از نصب و راه اندازی می توانند با استفاده از یک ریموت به کار خود ادامه دهند. این دوربین ها تصاویر ضبط شده را در حافظه داخلی خود نگه داری کرده و در مواقع اضطراری هشدارهایی را به کاربر ارسال می کنند. دوربین های مورد نظر را می توان به سادگی از راه دور کنترل کرد که منظور از این کنترل کردن امکان چرخش، بزرگنمایی، قابلیت شنود و ... می باشند.

انواع دوربین مدار بسته کنترل از راه دور

در واقع هر نوع دروبینی را با اتصال به مودم می توان به دوربین کنترل از راه دور تبدیل کرد که در ادامه به بررسی پرطرفدارترین انواع آن ها می پردازیم. 

دوربین های مدار بسته گردان 

یکی از انواع دوربین های مدار بسته کنترل از راه دور که بسیار پرطرفدار نیز هستند، دوربین های گردان بوده که دارای قابلیت چرخش می باشند. شما می توانید با این دوربین ها بر کل محیط از راه دور نظارت کامل داشته باشید و با چرخش آن تصاویر منطقه مورد نظر خود را مشاهده کنید. یکی دیگر از مزایای برتر آن ها، کاهش تعداد دوربین های مورد نیاز برای کنترل یک محیط است، چرا که با چرخاندن دوربین می توانید حتی بر نقاط کور نیز کنترل داشته باشید.

دوربین های مدار بسته تحت شبکه

دوربین های مدار بسته تحت شبکه یکی دیگر از انواع دوربین های تحت کنترل می باشند که به کمک network کار می کنند. برای مشاهده تصاویر از طریق دیوایس ها و کنترل آن ها تنها کافیست تلفن همراه خود یا سیستم کامپیوتری را به آن ها لینک کنید. لازم به ذکر است که برای این کارها نیاز است که نرم افزارهای متناسب با نوع دوربین را روی تلفن همراه و یا سیستم کامپیوتری خود نصب نمایید.

دوربین های مدار بسته کنترل از راه دور سیم کارت خور

دوربین ها کنترل از راه دور که عمدتا دوربین های مدار بسته رم خور نیز از این نوع می باشند، ارسال اطلاعات و تصاویر را به وسیله اتصال به شبکه دیتای سیم کارت انجام می دهند. همچنین این اطلاعات و تصاویر را می توانند روی کارت حافظه داخلی خود ذخیره و نگهداری نمایند. پس از نصب و راه اندازی این دوربین ها برای نظارت از راه دور تنها کافیست آن ها را با سیستم کامپیوتری یا موبایل خود ست کنید.

دوربین های مدار بسته میکروفون دار

یکی از بزرگترین مزایای این دوربین ها این است که علاوه بر نظارت تصویری از راه دور، شما می توانید صدای محیط را نیز شنود کنید. این نوع از دوربین های کنترل از راه دور امکان برقراری ارتباط دو طرفه صوتی و تصویری مناسب را برای شما فراهم می کنند. دوربین های مدار بسته میکروفون دار بسیار مناسب استفاده در منزل می باشند و با بلندگوی داخلی که دارند شما می توانید به راحتی از طریق موبایل خود با مکان مورد نظر صحبت کنید.

قابلیت های دوربین مدار بسته کنترل از راه دور

قابلیت های دوربین مدار بسته کنترل از راه دور

یکی از مهم ترین قابلیت های دوربین های مدار بسته کنترل از راه دور، نظارت بر فضا و مکان مورد نظر بدون محدودیت مکانی است. شما می توانید به وسیله این قابلیت ها تصاویر را از راه دور منتقل کنید، مدیریت نمایید و با وجود تجزیه و تحلیل ویدئویی هوشمند ارائه شده توسط آن ها، نیازی به نگهبان جهت محافظت وجود ندارد.

از سایر قابلیت های دوربین های مدار بسته کنترل از راه دور می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ایجاد آسودگی خاطر برای کاربران با فراهم کردن امکان نظارت کامل به وسیله آن ها
  • ارائه هشدار صوتی به افراد مشکوک و سارقین که همین موضوع سبب منصرف شدن افراد و کاهش جرم ها می شود.
  • امکان بازپخش و پشتیبان گیری از تمامی اطلاعات و تصاویر ضبط شده روی دستگاه
  • امکان تعریف چندین دستگاه DVR در یک نرم افزار و همینطور کنترل همزمان چندین مرکز
  • فعال شدن سیستم هشداردهنده در بازه تعیین شده در گوشی موبایل

مزایا و معایب دوربین مدار بسته کنترل از راه دور

مزایا و معایب دوربین مدار بسته کنترل از راه دور

در این بخش قصد داریم به معرفی مزایا و معایب دوربین های مدار بسته کنترل از راه دور بپردازیم:

مزیت های دوربین های مدار بسته کنترل از راه دور

دوربین های مدار بسته کنترل از راه دور دارای مزایای بسیار زیادی هستند که در اینجا لیستی از دلایل اصلی نیاز به نصب آن ها را می آوریم:

  • امکان تعریف چند دستگاه DVR در یک نرم افزار و کنترل همزمان آن ها
  • کاهش جرائم و سرقت ها در اماکن مختلف با استفاده از دوربین های مدار بسته کنترل از راه دور
  • امکان کنترل و نظارت کامل بر محیط با تغییر دادن زاویه دوربین ها
  • امکان برقراری مکالمه صوتی با افراد حاضر در محیط، شنیدن صدای آن ها به صورت آنلاین و در نهایت برقراری مکالمه دو طرفه
  • قابلیت ذخیره سازی تصاویر و فیلم هایی که به صورت آنلاین پخش می شوند.
  • امکان بازپخش کردن و پشتیبان گیری از تصاویری که به روی دوربین ها وجود دارند.
  • سهولت در نظارت بر عملکرد کودکان و یا حیوانات خانگی در منزل

معایب دوربین های مدار بسته کنترل از راه دور

دوربین های مدار بسته کنترل از راه دور نیز مانند سایر وسایل دیگر در کنار مزایایی که دارند، دارای معایبی نیز هستند که در اینجا به آن ها اشاره می کنیم:

  • در صورت عدم وجود زیر ساخت مناسب، ممکن است این دوربین ها در معرض هک اطلاعات و یا از کار افتادن توسط هکر ها قرار بگیرند و امنیت آن ها کاهش یابد.
  • دوربین های مدار بسته کنترل از راه دور به نسبت برخی دیگر از دوربین های مدار بسته دارای قیمت بیشتری می باشد که این موضوع به دلیل قابلیت های ارائه شده توسط آن ها است.
  • در صورت وجود دستگاه های وایرلس دیگر در نزدیکی دوربین ها، ممکن است امواج دستگاه های هوشمند و رادیویی سبب ایجاد تداخل در سیگنال های دوربین ها شود.

آیا امکان شنود در دوربین مدار بسته کنترل از راه دور وجود دارد؟

یکی از سوالاتی که برای خیلی از کاربران به وجود می آید این است که آیا در دوربین های مدار بسته کنترل از راه دور امکان شنود وجود دارد؟ در پاسخ باید بگوییم بله، در صورتی که از دوربین های میکروفون دار استفاده شود و یا میکروفون نصب کنید، امکان شنود وجود دارد. بدین روش شما می توانید صداها را هم به صورت یک طرفه و هم به صورت دو طرفه شنود و منتقل کنید.

آیا قیمت دوربین مدار بسته کنترل از راه دور به صرفه است؟

سیستم های نظارتی با توجه به تنوع بسیار زیاد در قابلیت ها، ویژگی ها و تکنولوژی، دارای قیمت های متفاوتی نیز هستند. دوربین های مدار بسته کنترل از راه دور نیز از این قاعده مستثنی نبوده و به همین دلیل نسبت به برخی از دوربین های دیگر قیمت بالاتری دارند. حال سوال پیش می آید که آیا قیمت این دوربین ها به صرفه است یا خیر؟
همان طور که گفته شد، این اختلاف قیمت ها به دلیل امکانات و ویژگی هایی هستند که ارائه می دهند. از این رو اگر به این امکانات نیاز دارید و متناسب با نیازمندی های خود اقدام به خرید دوربین های مدار بسته کنترل از راه دور می کنید، قطعا قیمت آن ها در مقابل قابلیت هایشان به صرفه می باشند.

آیا دوربین مدار بسته کنترل از راه دور امکان چرخش دارند؟

آیا دوربین مدار بسته کنترل از راه دور امکان چرخش دارند؟

همان طور که گفتیم دوربین های مدار بسته کنترل از راه دور دارای انواع متفاوتی هستند که دوربین های مدار بسته گردان یکی از انواع آن ها می باشند. از این رو اگر دوربین مدار بسته نظارت از راه دور شما از نوع گردان یا PTZ باشد، باید بگوییم که بله امکان چرخش در این دوربین ها به وسیله نرم افزارهای انتقال تصویر وجود دارد.

متصل کردن دوربین مدار بسته کنترل از راه دور با کامپیوتر

جهت اتصال دوربین های مدار بسته کنترل از راه دور به کامپیوتر روش های متفاوتی وجود دارد که در این قسمت قصد داریم به معرفی آن ها بپردازیم:

روش اول؛ وصل کردن مستقیم دوربین ها به کامپیوتر بدون اینترنت

در این مرحل شما می توانید دوربین مدار بسته مورد نظر را بدون دستگاه NVR یا DVR، بدون روتر، بدون وای فای و بدون هیچ گونه هزینه یا پیکر بندی پیچیده به دستگاه کامپیوتر وصل کنید. ابتدا دوربین مدار بسته خود را شارژ کرده و از کابل شبکه برای اتصال به دوربین و کامپیوتر استفاده کنید. پس از آن به جست و جوی آدرس IP دوربین مدار بسته را در کامپیوتر بپردازید.
بدین روش شما می توانید به صورت فیزیکی و اساسی دوربین مدار بسته را به کامپیوتر متصل نمایید، اما هنوز امکان مشاهده دوربین در کامپیوتر وجود ندارد. اکنون باید آدرس IP دوربین را اسکن کنید و آن را پیدا کنید. سپس آدرس آی پی کامپیوتر را تغییر داده و به همان پیشوند شبکه دوربین تبدیلش کنید.

روش دوم؛ متصل کردن دوربین ها به کامپیوتر به وسیله روتر با اینترنت

در صورتی که شبکه وای فای دارید و زمانی که در آن مکان نیستید باید از راه دور امکان کنترل دوربین را داشته باشید، می توانید دوربین را به وسیله روتر به صورت وایرلس به کامپیوتر متصل کنید. برای انجام این کار باید در ابتدا دوربین مدار بسته خود را شارژ کرده و از کابل شبکه جهت متصل کردن دوربین و روتر استفاده نمایید. در نهایت باید دوربین را در کامپیوتر مشاهده کنید، تنظیمات وای فای را انجام داده و کابل شبکه را بردارید.

روش نهایی؛ متصل کردن دوربین مدار بسته کنترل از راه دور سیمی بدون Switch/POE Injector

متصل کردن دوربین های سیمی POE از طریق روتر به کامپیوتر، دقیقا مشابه دوربین های وای فای است، در این روش به آداپتور برق نیازی نداشته و پس از تنظیم وای فای کابل شبکه را بردارید. از کابل شبکه برای اتصال به دوربین و روتر استفاده کرده، دوربین را در کامپیوتر یافته و تنظیمات مربوطه را به درستی انجام دهید.

جهت متصل کردن دوربین مدار بسته کنترل از راه دور به تلفن همراه، باید حتما نرم افزارهای مخصوصی را در موبایل نصب کنید و پس از نصب تنظیمات مورد نظر را انجام دهید. در نهایت شما می توانید تصاویر دریافتی را در گوشی تلفن همراه خود از راه دور مشاهده و کنترل کنید. 

سخن پایانی

دوربین های مدار بسته کنترل از راه دور به افراد کمک می کنند تا بدون محدودیت مکان، بتوانند بر یک محیط نظارت داشته باشند. در این مقاله به بررسی این دوربین ها به صورت مفصل پرداختیم و از قابلیت ها، مزایا و معایب و امکانات مختلف آن ها صحبت کردیم. امیدواریم با مطالعه این مطلب اطلاعات مورد نیاز خود را درباره دوربین های مدار بسته نظارت از راه دور کسب کرده باشید.

همچنین بخوانید
تکنولوژی عبور از خط تعیین شده در انواع دوربین مداربسته که با عبارت Line Crossing هم شناخته شده است، به تردد افراد یا سوژه های مختلف در مکان مورد نظر نظارت می کند و تمام رفت و آمدها را تحت کنترل قرار می دهد. بدین ترتیب محدوده مورد نظر کنترل شده و احتمال سرقت و دزدی نیز کاهش پیدا می کند.
اگر برای اولین بار است که قصد خرید دوربین مدار بسته از برند داهوا را دارید، احتمالا برای انتخاب مدل مناسب کسب و کارتان، فرآیندی دشوار و وقت گیر پیش رو خواهید داشت. برای انتخاب یک دوربین مدار بسته، از طرفی باید محیط کسب و کارتان را بررسی کنید و از طرفی دیگر مقدار بودجه ای که در اختیار دارید را محاسبه کنید. یکی دیگر از موارد مهم این است که ویژگی ها و عملکرد دوربین را طبق نیاز هایتان شناسایی کنید. پس از بررسی تمام موارد و مشخص کردن انتخاب نهایی، می توانید برای خرید اقدام کنید.در ادامه به بررسی تک ت
دوربین مداربسته حرارتی یکی از بهترین گزینه هایی است که می تواند در محیط های شدیدا تاریک مورد استفاده قرار گرفته و در شرایط سخت محیطی تصاویر مورد نظرتان را ضبط کند. این دستگاه مجهز به قابلیت تشخیص برد طولانی است و می تواند میزان دما را اندازه بگیرد. در این میان آشنایی با اصلی ترین ویژگی دوربین مداربسته حرارتی و بررسی کاربرد این محصول بسیار مهم است و به انتخاب بهتر شما کمک می کند.
آشنایی با علت روشن نشدن دوربین مدار بسته می تواند باعث رفع مشکلات احتمالی و تست سلامت دستگاه شود. در این صورت دوربین می تواند به راحتی تصاویر مورد نظر را ضبط کرده و آن ها را با کیفیتی بالا به نمایش بگذارد. در این مطلب از آی تی اهورا ضمن بررسی علت خاموش و روشن شدن دوربین مدار بسته به شما کمک می کنیم تا با انجام تست فنی از سلامت دستگاه و تجهیزات مربوط به آن مطمئن شوید.
ثبت دیدگاه
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
ثبت امتیاز :
captcha