تفاوت دوربین مدار بسته HD و Full HD

دوربین های مدار بسته یکی از مهم ترین و پرکاربردترین دستگاه هایی هستند که در سیستم های امنیتی نقش به سزایی داشته و در اماکن مختلف به کار می روند. اما این دوربین ها در انواع مختلف با کیفیت های گوناگون ارائه می شوند که در برخی مواقع انتخاب مناسب با فضای کاربردی را برای کاربران سخت می کنند. دوربین های HD و Full HD دو کیفیت با ویژگی های خاص خود هستند که در این مقاله قصد داریم به بررسی تفاوت دوربین مدار بسته HD و Full HD بپردازیم.

دوربین مدار بسته HD

دوربین مدار بسته HD

قبل از بررسی تفاوت دوربین مدار بسته HD و Full HD بهتر است در ابتدا با هر کدام از آن ها آشنا شویم. کلمه HD در واقع مخفف عبارت High Defenition و به معنای کیفیت بالا است که این دوربین ها با نام دوربین مدار بسته 720 نیز شناخته شده اند. همان طور که احتمالا متوجه شده اید رزولوشن تصویر در دوربین های HD برابر 1280*720 بوده که در واقع کیفیتی معادل با 1 مگاپیکسل می باشد.

تصاویر این دوربین ها با کیفیت HD پس از ضبط روی هارد دیسک NVR ها ذخیره شده که با وجود کیفیت خوب این تصاویر، کاربران می توانند روی نقاط در تصویر زوم کرده و با وضوح بیشتری آن ها را مشاهده کنند. حجم تصاویر ضبط شده توسط این دوربین ها به نسبت دوربین ها Full HD بسیار کم تر است که همین موضوع یکی از نقاط قوت دوربین های HD محسوب می شود. این دوربین ها در بین کاربران از محبوبیت بالایی برخوردار هستند.

فرمت پخش دوربین مدار بسته HD

فرمت پخش دوربین مدار بسته HD

همان طور که گفته شد، High Defenition که به اختصار HD گفته می شود به معنای کیفیت بالا بوده و در واقع بیان کننده رزولوشن 1280*720 پیکسل است. عدد 720 معرف رزولوشن های افقی است و در مقیاس مگاپیکسلی رزولوشن 720 تقریبا معادل 1 مگاپیکسل می باشد. از لحاظ کارایی کیفیت HD کیفیت قابل قبولی بوده که به خوبی امکان زوم کردن و مشاهده جزئیات سوژه ها را به صورت جزئی در اختیار کاربران قرار می دهند.

لازم به ذکر است که تعداد پیکسل ها بسیار مهم است چرا که هر چقدر تعداد این پیکسل ها بیشتر باشد، دوربین جزئیات بیشتری را می تواند ضبط کند و در نتیجه تصویری با کیفیت تر را ارائه می دهند.

نکات مهمی که در رابطه با دوربین HD باید بدانیم

جایگزینی دوربین های مدار بسته HD با دوربین های آنالوگ قدیمی و تیوی لاینی در واقع یکی از نکات و ویژگی های مهم در رابطه با آن ها می باشد. این موضوع به دلیل سازگاری این دوربین ها با سیستم های NTSC یا PAL است، به صورتی که جهت ارتقای سیستم دیگر نیازی به پرداخت هزینه اضافی برای کابل کشی مجدد نمی باشد. رزولوشن تصاویر در این دوربین ها 1280*720 پیکسل است که در واقع می توان گفت ارائه دهنده کیفیت قابل قبولی می باشد.

از دیگر نکاتی که در رابطه با دوربین های HD باید بدانید، ذخیره تصاویر ضبط شده با کیفیت HD به روی هارد دیسک NVR می باشد. از آن جایی که این دوربین ها کیفیت قابل قبولی را ارائه می دهند، در نتیجه قابلیت زوم کردن روی نقاط مورد نیاز با وضوح مناسب را در اختیار مصرف کنندگان قرار گرفته است. اغلب دوربین های با کیفیت 720 از آن جایی که به نسبت دوربین های فول اچ دی به پهنای باند و فضای ذخیره سازی کمتری نیاز دارند، مورد توجه کاربران بسیار زیادی با هدف کاربری های گوناگونی قرار گرفته اند.

دوربین مدار بسته Full HD

دوربین مدار بسته Full HD

دوربین های مدار بسته Full HD که با نام دوربین 1080 نیز در میان افراد شناخته شده اند، دارای رزولوشن 1920*1080 می باشند که در واقع دارای کیفیتی معادل با 2 مگاپیکسل است. همان طور که احتمالا متوجه شده اید این دوربین ها تصاویر بسیار با کیفیتی را به نسبت دوربین های HD ضبط می کنند. از این رو باید توجه داشته باشید که حجم بیشتری اشغال می کنند در نتیجه به فضای هارد دیسک بیشتری احتیاج داشته و همینطور به پهنای باند بیشتری نیاز دارند.

به صورت کلی می توان گفت دوربین های مدار بسته Full HD برای محیط هایی که در آن ها نظارت تصویری و موارد امنیتی از حساسیت بسیار بالایی برخوردار است، به کار می روند. این نوع دوربین ها به NVR های قوی تری نیاز داشته و در کنار آن برای نمایش تصاویر با رزولوشن 1080 نیز به مانیتورهایی که قابلیت نمایش با این رزولوشن را داشته باشند، نیازمندند. در نتیجه همین موارد به نوبه ی خود می توانند باعث افزایش هزینه ی استفاده از دوربین های فول اچ دی شوند.

فرمت پخش دوربین مدار بسته Full HD

فرمت پخش دوربین مدار بسته Full HD

با پیشرفت تکنولوژی، تولید کنندگان توانستند با ارتقا کیفیت دوربین های خود، دوربین های مدار بسته Full HD را روانه بازار کنند. فرمت Full HD در واقع برابر با 1920*1080 پیکسل می باشد که این اندازه در محدوده مگاپیکسلی معادل با دو مگاپیکسل است. همانطور که از عبارت Full HD و مقدار پیکسل ها متوجه شده اید، این نوع دوربین ها به نسبت دوربین های HD کیفیت تصویر بالاتری داشته و در نتیجه فضای ذخیره سازی و پهنای باند بیشتری جهت انتقال اطلاعات نیاز دارند.
گفتیم که هر چقدر تعداد پیکسل ها بیشتر باشد، دوربین ها قادر به ثبت جزئیات بیشتری هستند، از این رو می توان گفت در تصاویر دوربین های مدار بسته Full HD امکان مشاهده جزئیات بیشتری وجود دارد.

نکات مهمی که در رابطه با دوربین Full HD باید بدانیم

حال نوبت به بیان نکات مهم در رابطه با دوربین های فول اچ دی می رسد، که در این قسمت قصد داریم به آن بپردازیم. دوربین های فول اچ دی در واقع زمانی به بازار جهانی عرضه شده و وارد بازار شدند که تکنولوژی و فناوری به اوج پیشرفت خود رسیده بود. رزولوشن تصاویری که این دوربین ها ارائه می دهند، 1920*1080 پیکسل و در محدوده مگاپیکسلی معادل با 2 مگاپیکسل می باشد.

با توجه به کیفیتی که تصاویر دوربین های Full HD دارند می توان متوجه شد که به فضای ذخیره سازی و پهنای باند بیشتری نیز نیازمند هستند. همچنین با توجه به کیفیت بالاتر نسبت به دوربین های اچ دی، قادر به ثبت جزئیات بیشتر در تصاویر ضبط شده می باشند. از این رو استفاده از این نوع سیستم در مکان هایی که نیازمند نظارت امنیتی، تصویری و حساسیت بالایی باشد بسیار مناسب است.

از سایر نکات مهم در رابطه با دوربین های Full HD، نیاز به استفاده از NVR های قوی و مانیتور با قابلیت نمایش تصاویر با رزولوشن 1920*1080 پیکسل است، پس حتما به این نکته توجه داشته باشید.

تفاوت دوربین مدار بسته HD با Full HD

دوربین های مدار بسته HD با Full HD دارای تفاوت هایی در زمینه ها و پارامتر های مختلفی هستند. از جمله این پارامترها می توان به کیفیت تصاویر دوربین ها، فضای ذخیره سازی و پهنای باند و قیمت آن ها اشاره کرد. در ادامه قصد داریم به صورت مفصل درباره تفاوت دوربین مدار بسته HD و Full HD  در زمینه های مختلف صحبت کنیم.

کیفیت تصویر دوربین

کیفیت تصاویر یکی از اساسی ترین تفاوت دوربین مدار بسته HD و Full HD می باشد، توجه داشته باشید که این کیفیت در واقع همان وضوح و رزولوشن تصاویر است. همانطور که گفتیم معمولا رزولوشن دوربین های مدار بسته HD 720 پیسکل بوده در حالی که رزولوشن دوربین های مدار بسته Full HD 1080 پیکسل می باشد. از این رو می توان به سادگی متوجه شد که کیفیت تصاویر در دوربین های Full

HD به نسبت دوربین های HD بالاتر است

با توجه به موارد گفته شده و تفاوت دوربین مدار بسته HD و Full HD در زمینه کیفیت آن ها، توصیه می شود اگر مسائل امنیتی و نظارت تصویری در محیط کار شما بسیار مهم است، از دوربین های Full HD استفاده کنید.

فضای ذخیره سازی و پهنای باند

تفاوت دوربین مدار بسته HD و Full HD در زمینه فضای ذخیره سازی و پهنای باند، یکی دیگر از مواردی است که قصد داریم به بررسی آن بپردازیم. هر چقدر که کیفیت تصاویر بالاتر باشد، به همان نسبت از حجم بالاتری نیز برخوردار می باشند، در نتیجه به پهنای باند بیشتری جهت انتقال تصاویر ویدئویی ضبط شده نیاز دارند. توجه داشته باشید که هر چقدر حجم تصاویر باکیفیت تر بالاتر باشد، به فضای ذخیره سازی بیشتری نیز جهت ذخیره کردن آن ها نیاز است.

با توجه به مطالب گفته شده، همانطور که دوربین های Full HD به نسبت دوربین های HD دارای کیفیت بالاتری می باشند، در نتیجه به پهنای باند و فضای ذخیره سازی بیشتری نیز احتیاج دارند.

قیمت

در ادامه بررسی تفاوت دوربین مدار بسته HD و Full HD به تفاوت قیمت میان آن ها می رسیم. معمولا قیمت دوربین های فول اچ دی به دلیل برخورداری از کیفیت بالاتر و ویژگی های دیگر، به نسبت دوربین های اچ دی بالاتر است. علاوه بر آن وجود NVR قوی تر یکی دیگر از دلایل افزایش قیمت در تجهیزات و سیستم امنیتی دوربین های Full HD می باشد.

همچنین نیاز به استفاده از مانیتور با قابلیت پخش تصاویر با همان رزولوشنی که تصاویر ذخیره شده اند، یکی دیگر از دلایل اختلاف قیمت و تفاوت دوربین مدار بسته HD و Full HD می باشد. به صورت کلی می توان گفت استفاده از دوربین های فول اچ دی و تجهیزات مورد نیاز آن ها، قیمت بالاتری به نسبت دوربین های اچ دی دارند.

معرفی یک دوربین مدار بسته HD

دوربین مداربسته دام هایک ویژن مدل DS-2CE56C0T-IRP یکی از بهترین دوربین های مدار بسته HD می باشد که از نظر ظاهری به عنوان دوربین های چشم ماهی شناخته می شود. طراحی ظاهری دوربین های مدار بسته روی قابلیت ها و کاربردهای آن ها موثر می باشد، به همین دلیل این دوربین به دلیل طراحی ظاهری، مناسب استفاده و نصب در فضای بسته می باشد.
میزان دید در شب دوربین مدار بسته HD مورد نظر حداکثر 20 متر است که در واقع این ویژگی بیانگر برد عملیاتی دوربین می باشد که نشان دهنده وضوح تصویر در فضای تاریک است. زاویه دید دوربین ها به وسیله لنز آن ها مشخص می شود که به دو صورت ثابت و متحرک هستند، این دوربین دارای لنز ثابت با فاصله کانونی 2.8، 3.6 و 6 میلی متر می باشد.

معرفی یک دوربین مدار بسته Full HD

دوربین مدار بسته تحت شبکه بولت هایک ویژن مدل DS-2CD1023G0E-I یکی از باکیفیت ترین دوربین های مدار بسته Full HD از لحاظ نوع کارکرد می باشد. این دوربین ها با بهره گیری از تکنولوژی تحت شبکه، قابلیت های فوق العاده ای را ارائه می دهند. از جمله این قابلیت ها می توان کیفیت تصویر برداری، پشتیبانی از استاندارد IP67 که نشان دهنده مقاومت در برابر گرد و غبار و آب است، دید در شب و ... اشاره کرد.
دوربین مدار بسته Full HD مورد نظر دارای حداکثر میزان دید در شب 30 متر با مادون قرمز IR بوده که تصویر برداری را با لنز ثابت 2.8 تا 4 میلی متر انجام می دهد.

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی تفاوت دوربین مدار بسته HD و Full HD پرداختیم که اساسی ترین تفاوت آن ها در کیفیتی می باشد که ارائه می دهند. کیفیت دوربین های اچ دی 1280*720 پیکسل و کیفیت دوربین های فول اچ دی 1920*1080 است. از سایر تفاوت های این دو مدل دوربین می توان به فضای ذخیره سازی و پهنای باند مورد نیاز و قیمت آن ها اشاره کرد که به صورت مفصل درباره آن ها صحبت کردیم. امیدواریم با مطالعه این مقاله مطالب مورد نیاز خود را کسب کرده و به خوبی متوجه تفاوت های میان این دو مدل دوربین اچ دی و فول اچ دی شده باشید.
 

همچنین بخوانید
تکنولوژی عبور از خط تعیین شده در انواع دوربین مداربسته که با عبارت Line Crossing هم شناخته شده است، به تردد افراد یا سوژه های مختلف در مکان مورد نظر نظارت می کند و تمام رفت و آمدها را تحت کنترل قرار می دهد. بدین ترتیب محدوده مورد نظر کنترل شده و احتمال سرقت و دزدی نیز کاهش پیدا می کند.
اگر برای اولین بار است که قصد خرید دوربین مدار بسته از برند داهوا را دارید، احتمالا برای انتخاب مدل مناسب کسب و کارتان، فرآیندی دشوار و وقت گیر پیش رو خواهید داشت. برای انتخاب یک دوربین مدار بسته، از طرفی باید محیط کسب و کارتان را بررسی کنید و از طرفی دیگر مقدار بودجه ای که در اختیار دارید را محاسبه کنید. یکی دیگر از موارد مهم این است که ویژگی ها و عملکرد دوربین را طبق نیاز هایتان شناسایی کنید. پس از بررسی تمام موارد و مشخص کردن انتخاب نهایی، می توانید برای خرید اقدام کنید.در ادامه به بررسی تک ت
دوربین مداربسته حرارتی یکی از بهترین گزینه هایی است که می تواند در محیط های شدیدا تاریک مورد استفاده قرار گرفته و در شرایط سخت محیطی تصاویر مورد نظرتان را ضبط کند. این دستگاه مجهز به قابلیت تشخیص برد طولانی است و می تواند میزان دما را اندازه بگیرد. در این میان آشنایی با اصلی ترین ویژگی دوربین مداربسته حرارتی و بررسی کاربرد این محصول بسیار مهم است و به انتخاب بهتر شما کمک می کند.
آشنایی با علت روشن نشدن دوربین مدار بسته می تواند باعث رفع مشکلات احتمالی و تست سلامت دستگاه شود. در این صورت دوربین می تواند به راحتی تصاویر مورد نظر را ضبط کرده و آن ها را با کیفیتی بالا به نمایش بگذارد. در این مطلب از آی تی اهورا ضمن بررسی علت خاموش و روشن شدن دوربین مدار بسته به شما کمک می کنیم تا با انجام تست فنی از سلامت دستگاه و تجهیزات مربوط به آن مطمئن شوید.
ثبت دیدگاه
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
ثبت امتیاز :
captcha