دوربین مدار بسته 360

امروزه برای حفظ امنیت و کنترل و نظارت بر محیط های مختلف، استفاده از تجهیزات سیستم های امنیتی دوربین های مدار بسته به یک موضوع بسیار مهم تبدیل شده است. از این دوربین ها می توان در محیط های باز و بسته استفاده کرد که این محیط ها می توانند شامل یک مجموعه اداری، تفریحی، تجاری، سازمانی و حتی مسکونی باشد. یکی از انواع دوربین های که امروزه به طور گسترده ای مورد استفاده در مکان های مختلف قرار می گیرد دوربین مدار بسته 360 می باشد که در این مقاله قصد داریم درباره آن صحبت کنیم.

دوربین مدار بسته 360 درجه

دوربین مدار بسته 360 درجه

دوربین مدار بسته 360 درجه نوعی از دوربین های امنیتی است که با ظاهری گرد و ضخامتی باریک، قابلیت تصویر برداری 360 درجه از محل مورد استفاده را دارد. این قابلیت به دلیل فاصله کانونی پایین آن ها می باشد که به همین دلیل می توانند زاویه دید وسیعی داشته باشند. نام دیگر این دوربین ها، دوربین مدار بسته چشم ماهی یا Fish Eye می باشد که دارای لنزی بسیار کوچک با برجستگی کم است.

در واقع باید گفت منظور از 360 درجه در نام گذاری دوربین های مورد نظر ضبط و تهیه تصاویر گردی شکل توسط لنز آن ها می باشد. با استفاده از نرم افزارهای مخصوصی مانند V380، V380 S و ICSEE می توان تصاویر گرد را به تصاویر واضح و وسیعی تبدیل کرد تا از آن ها به سادگی استفاده نمود. دوربین های مورد نظر را می توان در سقف یک مکان نصب کرده تا تصاویر واضحی از تمامی زوایای محیط اطراف را دریافت نموده و برای کاربر منتقل کند.

چرا به دوربین های مدار بسته 360 درجه، چشم ماهی می گویند؟

چرا به دوربین های مدار بسته 360 درجه، چشم ماهی می گویند؟

با تعریف دوربین های مدار بسته 360 درجه حال شاید این سوال برای شما پیش بیاید که چرا به آن ها دوربین چشم ماهی می گویند؟ در پاسخ به این سوال باید به دید ماهی ها اشاره کرد، چرا که دید ماهی ها به صورت 360 درجه بوده و دقیقا دید و تصویر برداری دوربین های 360 درجه نیز بدین صورت است. دوربین های مورد نظر به لنز چشم ماهی مجهز شده و تصویر برداری که به کاربران ارائه می دهند حالت دایره ای دارد، از بالا تمامی زوایای یک محیط را نمایش می دهند به صورتی که نقطه کور ندارند.

با توجه به این که دوربین های چشم ماهی زاویه دید ثابتی دارند، لنز آن ها نیز ثابت بوده و جهت به دست آوردن بیشترین زاویه دید باید آن ها را در ارتفاع مناسبی از محل قرار داد. به صورت کلی نصب این دوربین ها در ارتفاع کمتر از 3 متر به روی سقف، کار مناسبی نمی باشد.

از دوربین مدار بسته 360 درجه در چه مکان هایی استفاده می شود؟

از دوربین مدار بسته 360 درجه در چه مکان هایی استفاده می شود؟

از دوربین های چشم ماهی می توان در مکان های مختلفی استفاده نمود البته باید به این نکته توجه کرد، از آن جایی که این دوربین ها سقفی هستند باید در مکان های سربسته به کار برده شده و در مکان های باز نمی توان از آن ها استفاده کرد. در محیط های بزرگ که برای نظارت بر کل آن باید از دوربین های مدار بسته چندگانه استفاده شود، این دوربین ها به دلیل دید وسیعی که دارند به تنهایی کفایت می کنند و به واسطه آن ها می توان تمامی مکان مورد نظر را تحت پوشش قرار داد. استفاده از دوربین های مدار بسته 360 درجه در مکان های زیر بسیار کاربردی هستند:

  • نظارت انبارها و نظارت بر کارمندان و دارایی ها
  • موزه ها جهت نظارت بر بازدیدکنندگان
  • پارکینگ ها و گاراژها جهت تشخیص دزدی ها و حوادث
  • استادیوم های ورزشی جهت نظارت بر افراد
  • تالارهای موسیقی و فضاهای کنسرت ها

این لیستی از مکان هایی است که استفاده از دوربین های نظارت تصویری 360 درجه برای آن ها بسیار کاربردی است و همچنان مکان های مختلفی می تواند به آن افزوده شود.

مزایای دوربین مدار بسته 360 درجه

مزایای دوربین مدار بسته 360 درجه

جهت خرید دوربین مدار بسته 360 درجه در ابتدا باید با مزایای آن ها آشنایی لازم را داشته باشید تا در انتخاب و خریدشان بهتر عمل کنید. از سایر مزایای دوربین های مدار بسته چشم ماهی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • با استفاده از این دوربین ها دید گسترده ای بر فضای مورد نظر داشته و نیازی به نصب چندین دوربین برای یک مکان ندارید.
  • یکی دیگر از مزایای نصب دوربین های چشم ماهی، پوشش تمامی نقاط محیط است، بدین گونه که هیچ نقطه کوری در مکان باقی نمی ماند.
  • قابلیت دریافت و ارسال همزمان اطلاعات در دوربین های مدار بسته 360 درجه
  • عدم نیاز به سیم کشی و کابل کشی در این دوربین ها و در نتیجه سهولت در جا به جایی آن ها
  • با مجهز بودن این دوربین ها به میکروفون و اسپیکر، کاربران می توانند به راحتی با اشخاص جلوی دوربین حرف بزنند.
  • در این دوربین ها می توان تمامی جزئیات در تصاویر ضبط شده را مشاهده نمود، این بدین معناسب که دوربین های مورد نظر قابلیت نمایش تصاویر را بدون هیچ گونه اعوجاج تصویری دارند.
  • با نصب این دوربین ها به جای چندین دوربین، میزان هزینه ها جهت نظارت بر یک محیط تا حد قابل توجهی کاهش پیدا می کند.
  • سهولت در نصب این دوربین ها به دلیل عدم نیاز به کابل کشی و سیم کشی
  • توانایی انتقال تصاویر به روی دیوایس های مختلف از جمله گوشی ها، تبلت ها و ...

کاربرد های دوربین مدار بسته 360 درجه

اغلب کاربرد دوربین های مدار بسته 360 درجه برای حفاظت و نظارت بر مکان های گسترده و بزرگی است که یک منطقه جغرافیایی وسیع را پوشش می دهند. این دوربین ها می توانند تصاویر بسیار مناسبی با وضوح کافی در تمامی جهات یک محیط وسیع هم سطح را ایجاد نمایند. به واسطه این قابلیت فوق العاده نیاز به استفاده از چند دوربین جهت پوشش یک محیط از بین می رود.

در واقع می توان گفت کاربرد اصلی دوربین های مورد نظر در محیط هایی همچون سوله ها، سالن های بزرگ، فضاهای تفریحی و هر مکان وسیع و گسترده دیگری است. تنها کافی است به این موضوع توجه داشته باشید که این نوع دوربین ها فاقد دید در شب بوده و در نور کم نیز نمی توانند تصاویر مناسبی را ارائه دهند.

نحوه کار دوربین مدار بسته 360 درجه

دوربین های مدار بسته 360 درجه دارای لنز متفاوتی است که به دلیل فاصله کانونی بسیار پایین این لنز می تواند یک فضای بسیار بزرگ و گسترده ای را به صورت 360 درجه تحت پوشش قرار دهد. این دوربین ها تصاویر را به صورت کاملا گرد ضبط می کنند که این تصاویر کارایی خاصی نداشته و بسیار گیج کننده هستند. اما برای حل این مشکل و از بین بردن گردی تصاویر ضبط شده توسط دوربین های چشم ماهی چه کار باید کرد؟

نرم افزارهای کامپیوتری وجود دارند که می توانند این گردی را از بین برده و تصاویر مناسبی را به کاربران ارائه دهند. این نرم افزارها بدین صورت عمل می کنند که با تجزیه و تحلیل تصاویر گرد و با توجه به تغییرات زاویه ای در هر نقطه اعمال شده، تصاویر را فشرده و یا می کشند تا تصاویر مناسبی ارائه دهند.

سخن پایانی

در این مقاله به صورت مفصل به بررسی دوربین مدار بسته 360 پرداختیم و درباره موارد مهم مرتبط با آن همچون مزایای استفاده، کاربردها، مکان مورد استفاده و ... صحبت کردیم. در واقع ویژگی اصلی این دوربین ها پوشش فضای بسیار گسترده ای می باشد که با قرار گرفتن در ارتفاع بالا و تصویربرداری 360 درجه انجام می دهند. امیدواریم با مطالعه این مقاله تمامی اطلاعات مورد نیاز خود را در رابطه با دوربین های360 درجه یا چشم ماهی به دست آورده باشید.
 

همچنین بخوانید
تکنولوژی عبور از خط تعیین شده در انواع دوربین مداربسته که با عبارت Line Crossing هم شناخته شده است، به تردد افراد یا سوژه های مختلف در مکان مورد نظر نظارت می کند و تمام رفت و آمدها را تحت کنترل قرار می دهد. بدین ترتیب محدوده مورد نظر کنترل شده و احتمال سرقت و دزدی نیز کاهش پیدا می کند.
اگر برای اولین بار است که قصد خرید دوربین مدار بسته از برند داهوا را دارید، احتمالا برای انتخاب مدل مناسب کسب و کارتان، فرآیندی دشوار و وقت گیر پیش رو خواهید داشت. برای انتخاب یک دوربین مدار بسته، از طرفی باید محیط کسب و کارتان را بررسی کنید و از طرفی دیگر مقدار بودجه ای که در اختیار دارید را محاسبه کنید. یکی دیگر از موارد مهم این است که ویژگی ها و عملکرد دوربین را طبق نیاز هایتان شناسایی کنید. پس از بررسی تمام موارد و مشخص کردن انتخاب نهایی، می توانید برای خرید اقدام کنید.در ادامه به بررسی تک ت
دوربین مداربسته حرارتی یکی از بهترین گزینه هایی است که می تواند در محیط های شدیدا تاریک مورد استفاده قرار گرفته و در شرایط سخت محیطی تصاویر مورد نظرتان را ضبط کند. این دستگاه مجهز به قابلیت تشخیص برد طولانی است و می تواند میزان دما را اندازه بگیرد. در این میان آشنایی با اصلی ترین ویژگی دوربین مداربسته حرارتی و بررسی کاربرد این محصول بسیار مهم است و به انتخاب بهتر شما کمک می کند.
آشنایی با علت روشن نشدن دوربین مدار بسته می تواند باعث رفع مشکلات احتمالی و تست سلامت دستگاه شود. در این صورت دوربین می تواند به راحتی تصاویر مورد نظر را ضبط کرده و آن ها را با کیفیتی بالا به نمایش بگذارد. در این مطلب از آی تی اهورا ضمن بررسی علت خاموش و روشن شدن دوربین مدار بسته به شما کمک می کنیم تا با انجام تست فنی از سلامت دستگاه و تجهیزات مربوط به آن مطمئن شوید.
ثبت دیدگاه
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
ثبت امتیاز :
captcha