برق اضطراری یو پی اس

امروزه دستگاه یو پی اس در صنایع مختلف موجب تامین برق و جلوگیری از قطع شبکه می شود. در برخی از صنایع، لازم است که در هنگام قطع برق به کار خود ادامه دهند. تولید این دستگاه نگرانی بابت قطع برق را در برخی صنایع، اداره و شرکت ها برطرف کرده است. این دستگاه تامین کننده انرژی بوده و حتی در نبود برق نیز کار می کند و مانع از نویز و اختلال در اتصالات نیز می شود. در این مقاله قصد داریم تا در مورد برق اضطراری یو پی اس و قیمت دستگاه یو پی اس اطلاعات بیش تری را در اختیار شما قرار دهیم.

برق اضطراری یو پی اس

برق اضطراری یو پی اس

دستگاه برق اضطراری یو پی اس در واقع تامین کننده انرژی بوده و برق دستگاه های متصل به خود حتی در زمان قطع شدن انرژی را تامین می کند. این دستگاه انرژی خود را با استفاده از باتری تامین می کند تا در صورت نیاز از برق آن استفاده شود. این دستگاه ها با توجه به سیستم تغذیه خود، ویژگی های متفاوتی دارند. همچنین این دستگاه از آسیب هایی که ممکن است در هنگام نوسانات برق به دستگاه های صنعتی یا خانگی وارد شود؛ جلوگیری می کند و از طرفی موجب افزایش طول عمر دستگاه ها می شود.

برای اطلاع از معتبر ترین نمایندگی یو پی اس آلجا ، می توانید روی لینک کلیک نموده و مقاله ی تخصصی آی تی اهورا راجع به نمایندگی یو پی اس آلجا را مطالعه نمایید.

اجزای دستگاه یو پی اس

اجزای دستگاه یو پی اس شامل یکسو کننده شارژ، باتری، کلید یا سوئیچ و اینورتر است.

  • باتری: یکی از مهم ترین اجزای دستگاه برق اضطراری، باتری است. تعداد باتری هایی که در این دستگاه استفاده می شود؛ با توجه به عملکرد دستگاه متغیر است و امکان دارد در یک دستگاه کم تر و در دستگاه دیگر بیش تر باشد.
  • یکسو کننده شارژ یا رکتیفایر: یکسو کننده شارژ نیز از دیگر اجزای دستگاه برق اضطراری یو پی اس می باشد که برای تبدیل جریان AC به جریان DC استفاده می شود.
  • کلید غیر هادی یا همان سوئیچ
  • اینورتر: نوسان ساز الکتریکی در دستگاه برق اضطراری، اینورتر است. اینورتر مبدل جریان DC به جریان AC بوده و دقیقا عکس عمل رکتیفایر را انجام می دهد.

انواع یو پی اس در بازار

انواع یو پی اس در بازار

یو پی اس های متنوعی در بازار وجود دارند که با توجه به عملکرد و کاربرد آن ها، متفاوت هستند. انواع یو پی اس از نظر عملکرد داخلی شامل موارد زیر هستند:

  • یو پی اس خط تعاملی

این دستگاه یو پی اس در هنگام وجود برق شهری، برای تثبیت کردن ولتاژ خروجی، از ترانسفورماتور استفاده می کند. همچنین در هنگام قطع شدن برق بدون هیچ گونه وقفه ای و بلافاصله برق اضطراری را از طریق باتری تامین می نماید.

  • یو پی اس آفلاین

این نوع دستگاه برق اضطراری در حالت عادی از برق شهری استفاده می کند و زمانی که برق دستگاه ها قطع شد؛ یو پی اس وارد مدار شده و برق باتری را وارد دستگاه می کند.

  • یو پی اس آنلاین

از دیگر انواع دستگاه برق اضطراری یو پی اس، نوع آنلاین می باشد که این دستگاه ها، کیفیت و حساسیت بیش تری را دارند. در این دستگاه پس از تصحیح و کنترل ولتاژ ورودی، برق اضطراری ثابت و فیلتر شده در اختیار دستگاه ها قرار می گیرد. مدار کنترل کننده ای که در این دستگاه وجود دارد؛ دائما ولتاژ ورودی و خروجی را کنترل می کند. از این یو پی اس برای دستگاه های بسیار حساس آزمایشگاهی یا نظامی که حساسیت بسیار زیادی دارند؛ استفاده می شود.

علاوه بر این تقسیم بندی، انواع دیگری از یو پی اس ها وجود دارند که در صنایع مختلف کاربرد دارند. انواع یو پی اس ها از نظر کاربرد شامل موارد زیر هستند:

دستگاه برق اضطراری خانگی

این نوع یو پی اس ها در موارد کوچک و در منازل مورد استفاده قرار می گیرند که معمولا برای روشنایی یا آسانسور ها در مواقع قطعی برق کاربرد دارند.

دستگاه برق اضطراری صنعتی

این یو پی اس ها برای صنایع بزرگ تر با توان بیش تر کاربرد دارند. عملکرد این دستگاه بدین گونه است که می تواند تعداد زیادی دستگاه یا رایانه را تغذیه کند و در صورت قطعی برق، دستگاه های صنایع یا اداره به کار خود ادامه دهند.

طول عمر یو پی اس چقدر است؟

به طور کلی طول عمر دستگاه برق اضطراری یو پی اس با توجه به عملکرد آن تعیین می شود. طول عمر یو پی اس به باتری درون آن بستگی دارد. در حال حاضر قوی ترین و با کیفیت ترین باتری یو پی اس طول عمری حدود 13 سال یا بیش تر دارد. در نظر داشته باشید که نوع استفاده از دستگاه و همچنین تقلبی یا اصل بودن باتری نیز در این بازه زمانی تاثیرگذار خواهد بود. به طور مثال باتری یو پی اس در آب و هوای گرم و مرطوب یا در دمای بسیار بالا، طول عمر آن کم تر شده و زود تر از کار می افتد.

گروه دیگری از باتری ها هستند که طول عمری بین ده تا دوازده سال دارند که رتبه دوم را از نظر طول عمر در بین باتری های یو پی اس دارند. باتری های دیگر یو پی اس، قیمت کم تری دارند و همچنین طول عمر آن ها نیز بین ۷ تا ۱۰ سال می باشد. معمولا این باتری ها در نهمین سال از کار می افتند و نیاز به تعویض دارند. ارزان ترین نوع باتری ها نیز طول عمر سه تا پنج سال دارند که هرچه کارکرد باتری کم تر باشد؛ قیمت آن نیز پایین تر خواهد بود.

طول عمر باتری برق اضطراری یو پی اس به عوامل مختلفی بستگی دارد. معمولا با رعایت کردن برخی شرایط می توان طول عمر باتری را افزایش داد. برخی از این عوامل موثر بر طول عمر باتری شامل موارد زیر هستند:

  • تعداد دفعات استفاده از یو پی اس

هنگامی که برق از مدار خارج می شود؛ باتری ها به طور اتوماتیک در مدار قرار می گیرند. این باتری ها به طور مجدد شارژ شده و به کار خود ادامه می دهند. این چرخه تکرار می شود و البته برخی از یو پی اس ها نیز قابلیت تنظیم دارند و میزان ولتاژ و انرژی آن قابل کنترل است.

  • دمای کار باتری یو پی اس

از دیگر عواملی که در طول عمر باتری اثر می گذارد؛ دمای باتری است. دمای مطلوب برای عملکرد مناسب یک باتری یو پی اس بین 20 تا 25 درجه می باشد که دمای بالا موجب کاهش طول عمر باتری می شود.

  • تست باتری و تخلیه عمیق آن

معمولا تست یو پی اس ها باید سالی یک تا دو بار انجام شود. اما تست مداوم این کار، طول عمر باتری را کاهش می دهد و موجب از کار افتادن یو پی اس می شود. برخی دیگر از عوامل موثر بر عمر یو پی اس ها موارد زیر هستند.

  • عمق دیس باتری
  • ولتاژ پایانی
  • فرکانس دیس شارژ باتری
  • میزان دقت ولتاژ شناور
  • دمای عملیاتی باتری
  • میزان جریان و ولتاژ موثر

کاربرد برق اضطراری یو پی اسبرق اضطراری یو پی اس در صنایع و اداره های مختلف کاربرد دارد. برخی از سیستم های حساس در اماکن عمومی یا اداره ها، حتی در هنگام قطعی برق نیز وظیفه دارند تا به کار خود ادامه دهند. قطعی برق در برخی موارد موجب وجود مشکلات زیادی می شود. به طور مثال موجب از کار افتادن آسانسور، از کار افتادن درب های اتوماتیک در اداره ها و صنایع، از کار افتادن سیستم تهویه یا گرمایشی در آزمایشگاه ها و کارخانه ها، نبودن روشنایی در صنایع بزرگ، از کار افتادن پمپ های آتشنشانی و ... می شود. با توجه به این مشکلات، ضروری است دستگاه یو پی اس در صنایع مختلف استفاده شود تا از بروز خسارت های احتمالی جلوگیری گردد.
دستگاه برق اضطراری در سیستم های امنیتی و حفاظتی نیز همچون اطفای حریق، سیستم های دوربین مدار بسته در صنایع بزرگ، سیستم ضد سرقت و ... نیز مورد استفاده قرار می گیرد. از مزایای این دستگاه می توان به مواردی همچون تامین دائمی برق، مناسب برای برق اضطراری، بازدهی بالا، بی صدا بودن، قیمت مناسب و محافظت بالا و ... اشاره کرد.

سخن پایانی

همانطور که در این مقاله از آی تی اهورا گفتیم، دستگاه برق اضطراری یو پی اس یکی از دستگاه‌ های ضروری در صنایع بوده که وظیفه تامین برق برای دستگاه ها را دارد و در صورت قطعی برق، دستگاه ها می توانند به کار خود ادامه دهند. همچنین در این مقاله گفتیم که از اجزای مهم و اصلی یو پی اس، باتری بوده که طول عمر کل دستگاه به آن بستگی دارد.
 

همچنین بخوانید
اگر قصد خرید دستگاه یو پی اس را دارید، باید بدانید که امروزه با توجه به شرایط آب و هوایی و قیمت های بالا، خرید یو پی اسی که در شرایط محیطی سخت به خوبی عمل کند، از هرچیزی مهمتر است.
یو پی اس یکی از مهمترین تجهیزات برقی است که برای نگهداری و استفاده از آن باید یکسری نکات مهم را بدانیم و رعایت کنیم تا دستگاه یو پی اس ما در بهترین شرایط کار کرده و عملکردی عالی برایمان به ارمغان آورد
یو پی اس یا منبع تغذیه بدون وقفه یک دستگاه ذخیره برق ۲۲۰ ولت است که برق اضطراری و مورد نیاز تجهیزات الکترونیکی حساس و گران قیمت را فراهم می نماید. این دستگاه بسیار دقیق و هوشمندانه طراحی شده و عملکرد فوق العاده ای از خود به نمایش می گذارد اما در شرایط دشوار احتمال دارد دچار خطاهای داخلی شود. به همین خاطر با داشتن LED ها و آلارم های خاص به ما اطلاع رسانی می کند تا مشکل را برطرف کنیم.
یکی از مهمترین عوامل موثر در انتخاب بهترین یو پی اس، مقایسه دستگاه های مختلف است. در این میان خرید اینترنتی ups، امکان بررسی کامل مشخصات فنی هر دستگاه و مقایسه موارد مختلف را فراهم کرده و به انتخاب بهتر شما کمک زیادی می‌ کند.
ثبت دیدگاه
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
ثبت امتیاز :
captcha